Modernizacja lokomotywy spalinowej SM42 (Ls800)

Lokomotywy spalinowe

Modernizacja lokomotywy spalinowej SM42 (Ls800)

W 2010 roku rozpoczęliśmy zaawansowane prace związane z modernizacją lokomotywy spalinowej SM42 (Ls800). Dotychczasowy silnik został zastąpiony nowym 12-cylindrowym wysokoprężnym silnikiem spalinowym model C27 produkcji amerykańskiej firmy CATERPILLAR o mocy 653 kW (875 KM) oraz zespół prądnic synchronicznych.

Modernizacja lokomotywy spalinowej SM42 (Ls800) Modernizacja lokomotywy spalinowej SM42 (Ls800) Modernizacja lokomotywy spalinowej SM42 (Ls800)
Oznaczenie Wartość
Producent F.H.U „Orion KOLEJ” Nowy Sącz.
Moc lokomotywy 950 KM/708kW
Układ osi Bo-Bo
Szerokość toru 1435 mm
Nacisk zestawu kołowego max 175 kN
Skrajnia zwężona UIC-505
Masa służbowy około 70 ton
Największa prędkość 90 km/h
Prędkość ciągła 13,5km/h
Najmniejszy promień łuku toru 120m przy 30 km/h90m przy 15 km/h75m przy 5 km/h
Rozstaw osi wózka 2600 mm
Rozstaw osi skrajnych 10100 mm
Rozstaw czopów skrętu 7500mm
Średnica toczna koła 1100 mm
Długość lokomotywy ze zderzakami ~14240 mm
Szerokość lokomotywy ~3140 mm
Wysokość lokomotywy 4320 mm
Silnik spalinowy Caterpillar C27 ACERT
Moc nominalna silnika 708 kW (950 KM)
Znamionowa prędkość obrotowa 1800 obr/min
Obroty jałowe 700 obr/min
Ilość suwów 4
Ilość cylindrów 12
Stopień sprężania 18:1
Wtrysk paliwa Wtryskiwacze MEUI
Typ paliwa Diesel
Typ oleju 15W40
Ilość oleju 160 l
Sposób rozruchu silnika spalinowego rozrusznik elektryczny 24 V DC
Średnica cylindra/skok tłoka 137/152 mm
Prądnica główna GHp 400 M4C synchroniczna
Prostownik główny typ: DIRNES 1200/690a, 1200A
Prostownik pomocniczy typ: DIRNES DD 100/600, 100A
Silnik trakcyjny LSa 430
Moc znamionowa ciągła 173 kW
Praca ciągła przy napięciu niższym:- moc- napięcie / prąd 173 kW703 V / 272 A
Prędkość obrotowa – praca ciągła / godzinna: 475 / 410 obr / min.
Sprężarka Airpol SK 18
Prądnica pomocnicza GHp 315 S4K synchroniczna
System hamulca tablica IPS
Nastawnik jazdy Wielostopniowy do 100%

2Rozmieszczenie zespołów i urządzeń na modernizowanej lokomotywie serii SM42 (LS 950) ORION Kolej

  • 1- silnik spalinowy CAT C27;
  • 2- zespół prądnic synchronicznych;
  • 3- radiator układu chłodzenia silnika spalinowego;
  • 4- tłumik wylotu spalin;
  • 5- sprężarka powietrza SK18;
  • 6- wentylator chłodzenia silników trakcyjnych wózka przedniego;
  • 7- podgrzewacz płynu chłodzącego;
  • 8- kabina maszynisty;
  • 9- skrzynia trakcyjnych urządzeń elektrycznych;
  • 10- szafa elektryczna NN i WN;
  • 11- przedział tablicy pneumatycznej i wentylatora chłodzenia silników trakcyjnych wózka tylnego;
 do_gory